Roadtrip door Noorwegen (regio Trøndelag): onze route en planning

Een roadtrip is bij ons gróót favoriet. Niets is fijner dan met de auto een plek rustig te kunnen ontdekken en te kunnen stoppen wanneer je wilt. Wellicht zag je al voorbijkomen dat we in Noorwegen zijn geweest (op Instagram of in één van de eerdere blogs). Een roadtrip door Noorwegen betekent niets anders dan hoogtepunt na hoogtepunt bekijken. De natuur is zo adembenemend mooi en elk half uur kan de omgeving totaal anders zijn. Goed, stap je in? Dan beginnen we de roadtrip door Noorwegen in de regio Trøndelag.

Tip: koop ook de Lonely Planet Noorwegen (Engelstalig)

Roadtrip door Noorwegen

Roadtrip rit 1 (dag 1): Trondheim Airport – Verdal (65km, 1 uur rijden)

Bij aankomst op de luchthaven van Trondheim bestellen we eerst een koffie en lopen daarna richting de autoverhuur. We proppen de koffers in de auto en met de camera in de aanslag rijden we ons Noorse avontuur tegemoet. De bestemming van vandaag is Verdal (locatie Trones Eye). Onderweg willen we wat boodschappen doen en nemen verder de tijd om te ontdekken hoe en wat precies aankomende week. Na 10 minuten rijden staan we al stil langs de weg, nee niet omdat we pech hebben, we hebben geweldige uitzichten. Gekleurde huisjes aan de kant van de weg die weerspiegelen in het water. Dus hop de auto uit en foto’s maken!

Nadat we boodschappen hebben gedaan bij de REMA 1000 rijden we door richting Verdal. We halen de sleutel op bij de golfbaan en lopen het laatste stuk, in het bos, richting de accommodatie voor de nacht. De omgeving hier is prachtig en er staan vele wandelingen/fietstochten op borden aangegeven. We stippelen uit welke route we de volgende dag willen lopen en barbecueën in de regen die avond. Het is knus en romantisch. Een goed begin van onze roadtrip door Noorwegen.

Roadtrip rit 2 (dag 2): Verdal – Stiklestad (10km, 15 minuten rijden) – Straumen (20km, 25 minuten rijden)

We worden wakker in een hele koude dome. De heater maken we snel aan en kruipen dan nog even terug onder het dikkkeee dekbed. Koud zul je het hier ’s nachts niet hebben. We hebben de wekker vroeg gezet, zodat we vanuit bed nog even kunnen genieten van het uitzicht en van de bijzondere plek waar we hebben geslapen. Om 08.00 komt onze Airbnb host Mette van Trones Eye langs om het ontbijt te brengen. We ruiken de koffie en broodjes zodra de deur opengaat. Hmmm.

We kleden ons na het ontbijt om en gaan douchen bij de golfclub. Is weer eens wat anders dan normaal. Na het douchen pakken we alles in en lopen we met enkel onze rugzakken het bos in. We hebben minder tijd dan gehoopt en daarom lopen we een eigen route. Een route die zowel door het bos als langs de waterlijn gaat. We klimmen daarom over boomstronken en rotsen. Aanrader! Als je logeert in Trones Eye, dan vind je daar ook alle routes.

Roadtrip door Noorwegen

Na de wandeling rijden we richting Stiklestad. Stiklestad is één van de beroemdste plaatsen in de Noorse geschiedenis. Tijdens de slag die hier in 1030 werd geleverd, sneuvelde koning Olav Haraldson. Het slagveld wordt gemarkeerd door Stiklestad nationaal cultuurcentrum. Het is mogelijk om hier met een gids op pad te gaan. Rondom het cultuurcentrum bevinden zich traditionele vikinghuizen waar je kunt verblijven. Vaak verblijven pelgrims op pelgrimstocht in een van de bedden hier.

Aan het einde van de middag rijden we naar onze accommodatie Strømnes in Straumen. Een plek om te overnachten áán The Golden Road. Hier maken we een gezellig praatje met Margaret de eigenaresse van de oude boerderij. Je gaat in Strømnes 100 jaar terug de tijd in. Een mega contrast met onze eerste verblijfsplek, maar ook heel tof. Bijna alles is nog gebleven zoals het was. De matrassen zijn wel vervangen. Zoals Margaret zegt ‘alles hier is en zal blijven zoals het was, maar ik wil wel dat de mensen comfort ervaren en daar horen goede matrassen bij’.

We eten ’s avonds bij Rodbrygga prima om de dag mee af te sluiten.

Roadtrip door Noorwegen: Stiklestad

Roadtrip door Noorwegen: Stromnes, Golden Road, Straumen

Roadtrip rit 3 (dag 3): Straumen – Golden Road – Trondheim (106km, 1.5 uur rijden)

We worden wakker van het geluid in de keuken. De warmte van de kachel komt door de vloeren naar boven en we ruiken lekkers uit de oven. Niet verkeerd om de dag te beginnen. Na een warme douche pakken we onze spullen in en sluiten we aan voor het ontbijt. Bijna alles is home-made of komt bij lokale ondernemers vandaan.

Tegen 09.00 leggen we de koffers in de auto en rijden we ‘The Golden Road’. De Golden Road is een verrassing met veel geuren, kleuren en smaken. Deze leuke omweg in het midden van Noorwegen is een gouden kans om te genieten van prachtige natuur en lokaal eten. De Golden Road is te vinden op het schiereiland Inderøy in de Trondheimsfjord. Inderøy is ideaal om te fietsen, wandelen, zwemmen, vissen varen, maar ook om langs te gaan bij lokale ondernemers om veelal lokale producten als bier, kaas en brood te proeven.

Golden Road

Schaap, beeehhh

Golden Road Lokaal eten

The Golden Road’ is een lokale coöperatie die ernaar streeft om de kwaliteit van de ervaringen op het schiereiland te verhogen. Wij bezoeken deze dag onder andere een bierbrouwerij, een bakkerij en een kaasboerderij. We eindigen de Golden Road tegen 16.00 en dan is het tijd om richting Trondheim te rijden.

De zon schijnt zijn laatste stralen over de stad als we aankomen in Trondheim. We parkeren de auto en checken in bij Thon Hotel Nidaros voor twee nachten. Het hotel zelf is prima, niet heel bijzonder, maar wel met een fantastisch uitgebreid ontbijtbuffet en heeft een ideale ligging om Trondheim te ontdekken.

’s Avonds schuiven we aan bij Skydssation Baklandet, een restaurant dat we meerdere malen getipt kregen. Je eet hier wat ‘ouderwets’ van de Scandinavische keuken. De sfeer in het restaurant is erg knus en het eten lekker. De verse zalm smaakt heerlijk en het stoofpotje, wat perfect bij het seizoen past ook. We sluiten het diner af met een proeverij van aquavit, een typisch Noors drankje.

Trondheim

Dag 4 – Trondheim

We slapen twee nachten in Trondheim, dus we pakken en verhuizen vandaag onze koffers niet. Ook wel eens fijn! In het hotel serveren ze een zeer uitgebreid ontbijt buffet en omdat we vrij actief zullen zijn vandaag, pak ik dan ook hartig en zoet 😉. Zalm met ei en een pannenkoek it is. Oh en een shotje rode bietensap sla ik ook niet over.

Na het ontbijt lopen we richting de kajakverhuur, we gaan Trondheim vandaag per kajak ontdekken. Er wordt aangeraden om een taxi te nemen, maar we besluiten de 50minuten te wandelen. Ver is het niet, maar de route blijkt vrij saai te zijn. Na de wandeling gaan we voor twee uur het water op. Het is steenkoud, maar wat zijn we blij met de zon! Scheelt enorm. De kajakverhuur is nieuw en er moet nog veel geleerd worden.. maar de tocht zelf is super leuk om te doen. Vanuit de natuur peddel je richting de oude stad van Trondheim en daarna de haven in.

Eten in Trondheim Noorwegen

Coffee walk in Trondheim Noorwegen

Uit eten in Trondheim bij Kraft Bodega

Als we uitstappen is het tijd voor de lunch en die nuttigen we bij Brasserie Brittania. Direct aansluitend hebben we een coffee walk geboekt en gaan we met een gids op pad. De gids leidt ons door de stad terwijl we van koffietent naar koffietent lopen. Als je een liefhebber bent van koffie, is dit een leuke manier om de stad beter te leren kennen.

Na 8 (jezus, 8) espresso’s en koffies nemen we afscheid en rusten we uit in het hotel. ’s Avonds schuiven we voor het diner aan bij Kraft Bodega in de haven van Trondheim. Het eten en de wijntjes smaken goed. De muziekkeuze is wat apart bij het soort restaurant, maar mag de pret van de avond niet drukken. Als je de regio Trøndelag bezoekt tijdens je roadtrip door Noorwegen, dan is de stad Trondheim zeker een aanrader voor één of twéé nachtjes.

Meer weten over ons kajakavontuur? Hier ontdekken we Trondheim vanaf het water!

Roadtrip rit 4 (dag 5): Trondheim – Røros (154km, 2,5 uur rijden)

Vandaag moeten we vroeg op. Er staat een wandeltour voor ons geboekt in Røros om 11.00 en dat is nog zo’n 2,5 uur rijden zonder stops, tanken etc. Het ontbijt wordt gelukkig vroeg geserveerd en met een koffie-to-go zijn we om 08.15 onderweg. Al snel beseffen we dat we nog eerder hadden moeten gaan. Deze route is prachtig om te rijden! Bossen met vele dennenbomen, meren, bergen met sneeuw, we komen het allemaal tegen. Net voor we het stadje inrijden zien we rendieren op de weg, zo leuk!

Roadtrip door Noorwegen: rendieren

Roadtrip door Noorwegen: Roros.

Tien minuten voor de wandeltour begint parkeren we de auto. Bij het binnenrijden van het dorp keek ik mijn ogen al uit. Røros is een van de oudste stadjes van Europa welk is gebouwd met uitsluitend houten gebouwen. Het stadje is opgericht in 1644, toen her eerste kopererts in het gebied werd gevonden. Door de jaren heen werd Røros één van de belangrijkste mijnsteden in Noorwegen. Het stratenpatroon en de boerderijen in het centrum van de stad zijn nog hetzelfde als toen het gebouwd werd in de 17e eeuw. Dankzij de authentieke houten gebouwen en het unieke karakter staat Røros sinds 1980 op de UNESCO-lijst.

Na de wandeling dwalen we wat rond door het stadje. Lunchen, gaan winkels in en verwonderen ons over de huisjes en straten. Het stadje is oud, maar ook het gevoel en hoe de winkels en kleding eruitziet brengt ons 30 jaar terug in de tijd voor Nederlandse begrippen. Er is één winkelcentrum waar de winkels wat langer openblijven, maar de meeste winkels in de winkelstraat sluiten op zaterdag om 16.00.

We eten bij de Brasserie van ons hotel Vertshuset en kleden ons daarna om voor een avondwandeling. Het is inmiddels -15 (begin oktober!), dus er gaan vele lagen kleding aan. De camera gaat mee, want er is kans op het Noorderlicht en de sterren aan de hemel zijn enorm goed zichtbaar. Helaas zien we Aurelia Borealis niet, maar omdat het stadje zo donker is, zijn de sterren ook een plaatje!

Hoewel wij al dachten dat het flink koud was in de regio Røros schreef Lot van Reisgoesting over het Vesterålen eiland Andøya en hoe het er daar met sneeuw uitziet. Benieuwd naar een winters Noorwegen? Lees haar artikel!

Noorderlicht fotograferen? Zo doe je dat!

Roadtrip Noorwegen: Roros

Roadtrip Noorwegen

Roadtrip rit 5 (dag 6): Røros – Enden (165km, 2,5 uur rijden)

Wauw, wat gaat onze reis snel! Het is alweer zondag en we vertoeven alweer bijna een week in Noorwegen. We besluiten nog iets verder richting het Zuiden te rijden. We willen graag wandelen in één van de nationale parken (Rondane of Dovrefjell) en hebben daarom een nacht geboekt bij Rondane Gjestegård. Deze plek is de perfecte uitvalsbasis voor een wandeling in de natuur. De accommodatie is net overgenomen door een superleuk stel uit België. Ze doen het erg leuk en staan open voor feedback. We hebben daarom tijdens het diner en het ontbijt leuke gesprekken met de eigenaar.

We komen tegen de middag aan in Enden. We kunnen ons huisje al in om onze spullen weg te leggen. Direct daarna gaan we op zoek naar een supermarkt voor onze lunch en wandelen we tot de zon ondergaat achter de bergen. Prachtig hoe het eerste stuk lichte sneeuw heeft, maar je het bos nog goed ziet en wanneer je de bomengrens voorbij bent, er al een DIK pak sneeuw ligt! We zoeken met onze verrekijker heel goed naar eventuele elanden. Maar het is jachtseizoen, dus ze laten zich niet snel en goed zien.

Bij terugkomst zetten we de houtkachel aan en kleden we ons om voor het diner. We zijn de enige gasten, want het seizoen zit er bijna op. Maar het is ontzettend knus en het eten lekker. Houd er trouwens rekening mee dat je in dit gebied niet héél veel keuze hebt om uit eten te gaan. Koop zelf je eten om te maken in het huisje of sluit aan voor het diner bij de plaats waar je slaapt, dit is vaak mogelijk en aan te geven.

Roadtrip door Noorwegen

Roadtrip rit 6 (dag 7): Enden – Oppdal (125km, 1 uur en 45 minuten rijden)

Onze laatste volle dag in Noorwegen! Bij het ontbijt krijgen we veel tips om te wandelen, maar ook viewpoints waar we echt even moeten stoppen op de weg ernaartoe.

De eerste tip doet zich na 7 minuten al aan. We stoppen bij de ‘watertrap Atnbrua’. Een mooi viewpoint over het hele dorp en een waterval. Na een aantal foto’s gaan we verder en stoppen we bij ‘Solbergplassen’, ook een viewpoint, maar dan over de bossen en besneeuwde bergen. Zeker een stop waard. We rijden een kleine 15 minuten verder en stappen daar uit voor een kleine wandeling in de bossen. Het is stiekem mooier dan we vooraf denken, maar we hebben de spullen laten liggen in de auto. Dus na een half uur (het is -7) vinden we het mooi en rijden we door.

De tip die we van velen kregen is viewpoint SNØHETTA, wat in het Dovrefjell park ligt. Je moet er een dik half uur voor lopen, dan kom je bij het viewpoint uit. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht over de bergen, maar er zijn ook regelmatig mensen van het park aanwezig die met een (hele goede!) verrekijker zoeken naar rendieren en muskusos in de verte. We hebben geluk, want toevallig als we er aankomen staat de verrekijker gericht op een grote groep rendieren.

Roadtrip Noorwegen

SNeeuw viewpoint Snohetta

Roadtrip door Noorwegen

Na een tijdje lopen we de berg nog wat verder omhoog. Het lijkt wel een wintersportvakantie! Een dik pak sneeuw, een heerlijk zonnetje en een strakblauwe lucht. Bovenaan pakken we onze lunch en een heerlijk, warm kopje thee erbij. Dit is genieten!

Net na drieën rijden we richting onze laatste bestemming: Opddal. We hebben gelezen dat we je hier óók prachtig kan wandelen in de omgeving, maar door de planning die we iets hebben aangepast, zijn we te laat om nog op pad te gaan.

Eenmaal in het Skifer hotel aangekomen, herpakken we onze koffers vast voor de terugreis, nemen een lekkere douche en lopen daarna het dorpje in. Het is er rustig en écht gebouwd voor toerisme. We zijn in een seizoen dat (nog!) niet zo populair is in Noorwegen, maar in de zomer- en winter is het hier een stuk drukker en goed vertoeven voor prachtige wandelingen of wintersport!

Natuur Noorwegen

Roadtrip rit 7 (dag 8): Oppdal – Trondheim Airport (147km, 2 uur rijden)

De wekker gaat om 06.00. Gelukkig hebben we vrijwel alles al ingepakt en moeten enkel de laatste, kleine dingen de koffer in. Het ontbijt wordt vroeg geserveerd, wat erg fijn is voor ons. Na een laatste ontbijtje met eieren en zalm (doen we thuis bijna nooit, maar zo vers en lekker), stappen we de auto in. We komen nog veel bordjes tegen met ‘overstekend wild/elanden’ en dat houdt de pret en lol erin de laatste tocht, maar we zien ze helaas niet. Om 10.00 checken we in op de luchthaven en scrollen met een grote glimlach alvast door de gemaakte foto’s en video’s heen. Het was een fantastische reis!

noorwegen

Noorwegen regio Trøndelag

Staat Noorwegen ook al een tijdje op jouw to-visit lijstje? We kunnen het alleen maar aanraden! Noorwegen is een prachtig land, met héérlijk eten en adembenemende natuur. Een reis plannen en óók gaan? Dat kan! Heb je vragen? Laat dan een berichtje achter. Een reis naar Noorwegen boeken? Dat kan hier.

Bekijk tarieven en inspiratie voor Noorwegen.

In deze blog staan affiliate links. Mocht je via één van deze links iets boeken dan ontvang ik zonder extra kosten voor jou een kleine commissie.