Roadtrip naar de Bourgognestreek: onze route & stops

In september 2018 vertrekken we aan het begin van de maand naar Frankrijk en maken we een roadtrip naar de Bourgognestreek. Na een actieve vakantie in Fins-Lapland, waar je hier meer over leest, is het tijd voor ontspanning: koffers in de auto, lekker muziekje aan, goed eten & drinken, geen haast. We beginnen onze trip in het Zuiden van ons eigen Nederland, Maastricht. Vanuit daar vervolgen we onze route naar de Champagnestreek waar we verblijven in Épernay. Als we een tour du Champagne hebben gehad gaat de route verder naar het midden van Frankrijk en tevens onze eindbestemming: Vermenton, waar we verblijven in een sprookjesachtig kasteel. Vermenton is een klein dorp in de Bourgognestreek en omringd door Chabliswijnen.

Hoewel wij voor deze trip géén auto huren (we hebben zelf een auto), doen we dat normaliter bijna altijd. Het is ideaal om in het buitenland te kunnen gaan en staan waar je wilt. Voor inwoners van Nederland die geen auto hebben en vanuit hier gaan roadtrippen is een auto huren voor de vakantie ideaal. Inpakken je spullen en je bent en route. Een van de partijen waar je dat goed, veilig en fijn kan doen is Easy Terra.

We hebben acht dagen voor onze roadtrip en dat blijkt ideaal voor de rij-uren versus dagen om te spenderen in verschillende dorpjes. De heenweg stoppen we met regelmaat en overnachten we ook op verschillende plekken. De terugweg rijden we in één keer terug naar huis wat ook prima te doen is.

TIP: Koop ook de Lonely Planet Frankrijk (Engelstalig) of Lonley Planet wijnroutes.

Een bourgondische start in Maastricht

We beginnen onze trip in Maastricht. Of het echt nodig is om hier al te stoppen? Welnee. Vanuit Nijmegen rijd je binnen 1.5 uur naar het Zuiden, maar we zijn dol op Maastricht! En dat is meteen de voornaamste reden dat we hier een stop maken. We hebben de tijd en proberen elk jaar wel een keer naar Maastricht te gaan. We hoeven en moeten hier niets meer. Het is een hele prettige stad om te zijn. Je kunt er goed shoppen, héérlijk vertoeven op terrasjes, fijne wandelingen maken langs de Maas of door het stadspark en Maastricht zit bomvol goede restaurants.

Maastricht: Maastricht

Maastricht

We overnachten (voor de 4e keer geloof ik) in het Townhouse Design Hotel. Een goede uitvalsbasis om de stad te verkennen en wat ons betreft een fijn, gezellig, huiselijk hotel. Zodra we er zijn ploffen we onze spullen neer, drinken wat en krijgen een kleine snack (er is ook altijd soep bij binnenkomst). We lopen de stad in, dwalen wat rond, shoppen, gaan uiteraard binnen bij de Dominicanen boekhandel en schuiven aan bij Meesters in Wijn voor ons eerste glaasje wijn en oesters; beter kan de vakantie niet beginnen!

We eten deze avond bij Tomato en ik geniet volop van mijn pasta vongole. Rond middernacht weer terug naar het hotel. De avond sluiten we af met een slaapmutsje en een spelletje in het hotel.

Maastricht Tomato

Oesters Maastricht

wafel Maastricht

Weekend Maastricht? Check dan onze City Guide!

Laat de Champagne maar komen

De volgende ochtend zijn we vroeg uit de veren. We ontbijten in het hotel, pakken onze spullen in en beginnen aan onze roadtrip richting de Champagnestreek. Vanaf Maastricht is het ongeveer 3.5 uur rijden naar Épernay. Met goede reis-essentials (koffie, water en autodrop) rijden we naar deze prachtige streek. Als je tijd hebt kun je onderweg prima nog een keer stoppen voor een Franse picknick of om foto’s te maken van de uitzichten die je tegenkomt. Wij rijden deze trip in één keer door. Aan het eind van de middag staat er een rondleiding en proeverij bij Mercier op onze planning. Ons idee was om meerdere rondleidingen (ook bij kleinere Champagneboeren) te boeken, maar door het late besluit om hier naartoe te gaan zit bijna alles al vol.

TIP: als je naar de Champagnestreek gaat, boek dan op tijd een tour bij de plekken die je graag wilt zien en waar je graag wilt proeven.
Gelukkig is er nog plek bij Mercier en hebben we tijdens onze vorige trip naar de Champagnestreek al meerdere proeverijen gehad, maar het zou toch zonde zijn als je hier bent en alles aan je neus voorbijgaat😉.

Champagne bij Mercier

Onze rondleiding bij Mercier wordt een bijzondere… we zitten twee uur vast onder de grond omdat de lift naar boven kapot is. We grappen dat we in elk geval voldoende Champagne hebben om het even te overleven. Mercier maakt het goed met ons door een gratis fles Champagne mee naar huis te geven. Niet vervelend.

Als je voor het eerst in Épernay bent is het leuk om rond te dwalen en uiteraard de duurste straat ter wereld te bekijken: Avenue de Champagne. Hier vind je veel van de allergrootste Champagnehuizen ter wereld. Alleen de panden van de buitenkant bekijken is het al waard om hier rond te wandelen. Het is ook niet verkeerd om een goede, stevige tas of rugzak mee te nemen waar een aantal flessen Champagne inpassen. Je bent immers in de streek der streken!

De dag is snel voorbijgegaan, mede dankzij het feit dat we even vast hebben gezeten, maar je kunt je in Épernay of de Champagnestreek prima vermaken voor een weekend. Het is een goed idee om eerst één of meerdere tours te boeken, zo weet je meteen iets meer van Champagne. Des te leuker het proeven op verschillende plekken wordt natuurlijk. Ook is deze streek zeer geschikt voor wandelingen en fietstochten.

Epernay

Lees meer: je éérste bezoek aan de Champagnestreek.

Wij verbleven de éérste keer in dit hotel (iets luxer): Hotel Jean Moët. De twééde keer verbleven we in dit hotel (iets meer budget): Ibis Hotels.

Op naar de Bourgognestreek

Omdat we Maastricht al goed kennen en dit onze tweede keer in de Champagnestreek is, besluiten we dat we op dag drie prima door kunnen rijden naar de Bourgogne, voor ons een nieuwe streek om te ontdekken!

Vanaf Épernay is het ongeveer 2.5 uur rijden naar het dorpje Chablis. We besluiten nog een rondje door Épernay te lopen en een koffie met een croissant te bestellen bij Paul en rijden dan richting de Bourgogne-streek. Hoewel binnen zitten bij Paul niet echt gezellig is, hebben ze lekkere broodjes en goede koffie! Als je in Épernay de hoek omloopt bij Paul, dan is er een straatje met meerdere bankjes, perfecte plek om de dag te beginnen.

Omdat we een klein ontbijt hebben gehad, krijgen we onderweg toch wel honger. We stellen halverwege de trip de dichtstbijzijnde supermarkt in, die in een van de dorpjes waar we langsrijden ligt. Per toeval heeft het dorpje mooie plekken om te zitten en uit te kijken over heuvels en groen. Tijd voor een picknick dus!

Picknick richting Bourgogne

Een sprookjesachtig kasteel

Rond 15.00 komen we aan bij ons verblijf voor de komende 4 dagen. WAUW! Uiteraard hebben we plaatjes gezien voor we deze plek hebben geboekt, maar in het echt is het nog vele malen mooier! Het is een héérlijke plek om tot rust te komen. De hond die ons direct tegemoet komt maakt het extra fijn 😉.

We krijgen een rondleiding door het kasteel en uiteraard vragen we direct tips voor het avondeten. Als we zijn rondgelopen is het de hoogste tijd om onze spullen uit de pakken in de Coco Chanel kamer en onze zwemkleding aan te trekken. Hoewel de zon al bijna achter het kasteel zakt, nemen we graag een duik en relaxen we even op een van de bedjes met een boek.

Bijzonder overnachten in Vermenton: Abbaye de Reigny

Chablis en slakken proeven in Bourgogne

De eerste avond rijden we naar het dorp Chablis. De kasteeleigenaren tippen ons Bistro Restaurant Des Grands Crus en we snappen waarom! Het restaurant is erg gezellig en het eten is goed! We starten met slakken als voorgerecht en uiteraard gaat er een flesje Chablis open. De Chablis die we hier proeven (Chablis van de Familie Gueguen), nemen we later deze week ook mee voor thuis. Een van de proeverijen die we doen is bij de Gueguen wijngaard.

Bezoek aan Chablis & Wijnhuis Jean-Marc Brocard

De volgende ochtend genieten van we van een tóp ontbijt. Veel broodjes, kazen en vers fruit uit eigen tuin. Pruimen, peren, perziken.. het smaakt allemaal even goed en zoet. We maken deze ochtend kennis met een stel uit België en Zwitserland en krijgen tips over dorpen en steden die we kunnen bezoeken de komende dagen.

Wijn chablis

wijn chablis

Anouk wijn Chablis

We beginnen in het dorpje Chablis. Klein, maar schattig en traditioneel. We drinken kopjes koffie aan het water en eten zoals het Fransen betaamd een stuk stokbrood met kaas als lunch. Na de lunch dwalen we nog wat rond door de knusse straatjes en gaan dan verder: op naar de eerste wijnproeverij!

Aan het eind van de middag rijden we naar wijnhuis Jean-Marc Brocard. We werden gewaarschuwd voor drukte op het land in verband met het plukken van de druiven in dit seizoen. Daar hebben we weinig last van gehad. Wat we hier wel tegenkwamen tijdens de rondleiding is het legen van de trucks met druiven. Ontzettend gaaf dat we hier precies bij uit zijn gekomen! Mocht je in het druivenplukseizoen gaan, kijk dan of je dit dan óók mee kan maken. Leerzaam en leuk!

We hebben een tour bij dit wijnhuis, lopen over het landgoed en krijgen uiteraard een aantal proefglazen. Met volle dozen (voordeel van met de auto reizen…), rijden we terug naar het kasteel.

Wijn chablis

Een dag in Auxerre en wijnproeven bij wijnhuis Gueguen

De kronkelige straatjes van Auxerre en haar rijke erfgoed maken van de hoofdstad van ‘Basse-Bourgogne’ een toffe stad van kunst en geschiedenis. Op enkele kilometers van de wijngaarden van Chablis is Auxerre een bestemming om uitgebreid te verkennen en te proeven. Ook fijn en gezellig: Auxerre ligt aan het water. Op een warme dag is het een lekkere plek om daar je lunch of drankje te nuttigen.

Wij wandelen in de ochtend (wanneer het nog niet zo warm is) door het hele dopje heen. Daarna shoppen we wat (best wel aardig in Auxerre) en sluiten af aan het water. We rijden na de lunch richting wijnhuis Gueguen voor een volgende proeverij en nemen ook daar een aantal flessen Chablis mee naar huis. Ze verkopen hier óók wijn uit Irancy. Een van de weinige plekken in de streek met rode wijnen. In Irancy worden overwegend rode wijnen gemaakt van de pinot-noir en de weinig gebruikte césar-druif.

Auxerre

kaas in winkel Auxerre

Chablis Gueguen

Vezelay: Bedevaartsoord in Bourgogne

Vezelay is een leuk dorpje om ‘even’ te bezoeken. Het is er druk, ja, een toeristentrekpleister kan je het wel noemen. Maar het is leuk om een uurtje te dwalen. Zeker wanneer je op doortocht bent door de Bourgognestreek en je er bijna langskomt. Strijk neer voor een kopje koffie en loop de berg helemaal op voor een prachtig uitzicht over de streek. We zijn er vlot weer weg en wandelen en rijden deze dag door de streek voor mooie plaatjes en om te genieten van de omgeving.

Vezelay

Een regenachtige laatste dag

De laatste dag zit het weer niet mee. Klagen mogen we niet, want we hebben perfecte dagen gehad. We besluiten naar het dorp Avallon te rijden. Maar wat ons betreft hoef je daar niet naartoe. We gaan daarom al vroeg terug naar het kasteel om even ‘te rusten’ en bezoeken een supermarkt op een paar minuten afstand van het kasteel. Supermarkten in het buitenland zijn gewoon heel erg interessant (vinden wij). Ik ben in Frankrijk altijd overrompeld door de hoeveelheid kaas, vlees, brood en wijn. Het weer is nog niet echt veranderd, dus hebben we ruim de tijd om te dwalen rond de schappen met wijn.

lunch

Wat we niet weten is dat we die avond graag ‘thuis’ willen eten…zodra we dat besluiten zijn de supermarkten in de omgeving al dicht. De laatste avond is de avond van ‘gezellig’ brood en kaasjes eten bij kasteel. Uiteraard even vergeten dat winkels hier nog gewoon om 18.00 sluiten, zeker omdat het geen vakantieperiode meer is (september). Wij dus 45 minuten heen en 45 minuten terugrijden om eten te halen in een supermarkt die nog wel open blijkt te zijn… die supermarkt was een drama. Amper een stuk brood en de kaas leek uit 1928 te komen. TIP: Als je een avond niet uit eten wilt, zorg dan dat je overdag voldoende haalt om de avond gezellig mee door te komen. Veel lekkerder 😉.

Tijd om naar huis te gaan

Na een aantal héérlijke dagen, met wijn en goed eten in de hoofdrol is het tijd om naar huis te rijden. We stoppen nog een keer bij de supermarkt om de hoek van ons verblijf voor (oeps) een aantal wijnen en wat broodjes onderweg. Yes, deze bourgondische, Champagne- wijnreis is echt een enorme aanrader!

Een kleine opsomming van adresjes

Restaurants:
Bistrot Des Grands Crus
Le Trois Bourgeons
Au Fil Du Zinc

Wijnhuizen:
Familie Gueguen
Jean-Marc Brocard
– Wijn uit Irancy (rode wijn uit de Bourgogne)

Dorpjes/steden om te bezoeken:

Townhouse Design Hotel
Hotel Jean Moët
Ibis Hotels
Kasteel (Abbaye de Reigny)

Ben jij wel eens in de Bourgognestreek geweest? Zo ja, wat zijn jouw tips? Heb je favoriete wijnen? Deel het met ons in de comments of via Instagram!

* De hotels waar wij verbleven staan gelinkt met een affiliate link. Mocht je willen boeken, dan stel ik het enorm op prijs als je dat via deze link doet. Ik ontvang dan een klein percentage, jijzelf betaalt niets extra.