bananensmoothie met notentopping, kookboek gezondigen

Het kookboek Gezondigen is een boek dat door drie jonge vrouwen gemaakt is, en ieder van deze vrouwen heeft iets kunnen betekenen voor het boek vanuit eigen specialisme. Passie en zeg gerust liefde voor eten is wellicht de belangrijkste drijfveer geweest voor Kim Waninge, Rianne van Vulpen en Judith van der Rijt. Gezond en lekker eten, maar jezelf wel vaak genoeg belonen met iets lekkers. Dat is het uitgangspunt van Gezondigen. Het leven moet wel leuk zijn én blijven.

Wat is Gezondigen voor een kookboek

Zoals hierboven al aangegeven, gaat het er bij Gezondigen om dat de basis goed en gezond is, maar dat je jezelf zo nu en dan zeker mag belonen met iets lekker. En met iets lekkers bedoelen ze dan ook echt een taart inclusief suiker, karamel en alle toeters en bellen die een goede, smeuïge taart bevat. Het beste van beide werelden zou je het kunnen noemen. Het boek staat vol recepten voor een gezonde basis, maar bevat ook genoeg recepten voor die momenten waarop je gewoon wilt (en mag!) genieten van koekjes, pizza’s of een stuk taart. Het enige punt van kritiek is dat ik zelf niet altijd duidelijk kan zien wat er onder ‘gezond’ of ‘iets minder gezond valt’.

De fotografie en recepten in het Gezondigen Kookboek

Zijn beide prachtig, heerlijk en simpel! Strakke en lichte fotografie. Niet te veel poespas, maar simpele foto’s en een duidelijk beeld hoe je gerecht er écht uit zal komen te zien. Ik krijg direct honger van alle foto’s die in het boek staan en vraag me geen enkele keer af ‘of ik dat wel kan maken’. De recepten zijn makkelijk te bereiden. Ideaal wanneer je geen uren in de keuken wilt staan, maar wel goed en gezond wil eten. De teksten zijn kort en bondig en daarmee voor mij persoonlijk prettig leesbaar.

Denk bij de recepten aan een pizza met tonijn gemaakt van Turks brood, een heerlijke couscous salade,een bananensmoothie, of een lichte tartaar van tomaten. Om te (ge)zondigen ga je voor de fish en chips, de nutty carrot cake of de pumpkin pie! Laatstgenoemde staat op dit moment in de oven en ‘oh boy, you wish you were here!’

Bananensmoothie met notentopping
Recept voor 2 Personen
Beoordelingen
Printen
Voorbereidingstijd
5 min
Totale tijd
5 min
Voorbereidingstijd
5 min
Totale tijd
5 min
Ingrediënten
  1. 1 eetlepel walnoten (grof gehakt)
  2. 1 eetlepel pecannoten (grof gehakt)
  3. 200 ml karnemelk
  4. 150 gram Griekse Yoghurt
  5. 2 bananen
  6. 2 eetlepels ahornsiroop
  7. 1 eetlepel kaneel
Bereidingswijze
  1. Meng de walnoten met de pecannoten. Doe de helft van het notenmengsel, de karnemelk, de Griekse yoghurt, de bananen, de ahornsiroop en de kaneelpoeder in de blender en mix tot een romige smoothie. Verdeel de smoothie over twee glazen en garneer met de overige noten.
Opmerkingen
  1. Ik gebruikte zelf een handje vol noten uit een zak met gemixte noten en koos voor een bakje yoghurt Griekse stijl*.
My Delicious Journey https://www.mydeliciousjourney.com/

Conclusie

Het kookboek Gezondigen is een heerlijk boek, vol met lekkere, niet al te moeilijke en fijne recepten die heel mooi zijn gefotografeerd. Door de toegankelijke recepten welke in zowel de categorie ‘gezond’ als een aantal in de categorie ‘ongezond’ vallen, is het boek echt een aanrader. Het derde recept uit het boek is hier binnen minder dan een week al in de maak… dat zegt genoeg toch ;-)?

Het boek is uitgegeven door Karakter Uitgevers, kost €17,99 en is o.a. bij de boekhandel en fonQ te koop.

Wil je mij volgen tijdens mijn reizen? Extra tips voor fijne restaurantjes en cafeetjes zien? Mijn keukenavonturen bewonderen en een kijkje achter de schermen in ons every day life krijgen? Volg mij dan via Instagram.