Onze route door Zuid-Afrika: deel 3

Vandaag delen we het dérde deel van de route in Zuid-Afrika: Van Addo Elephants Park rijden we naar Knysna waar we twee nachten verblijven. We gaan op walvistour, zien dolfijnen en klimmen omhoog bij Tsitsikamma. Vanuit Knysna rijden we naar Swellendam en bezoeken vanaf daar natuurgebied De Hoop. De tocht voert verder naar Stellenbosch waar we vooral genieten van geweldig mooi weer en wijn (veel) wijn.

Daarbij moet ik ook vermelden dat wij onze route voor het aantal dagen die we hadden (18) te lang vonden. Keuzes maken is moeilijk, maar wel noodzaak om minder vaak en lang in de auto te zitten. De route is overigens perfect om veel verschillende kanten van Afrika te zien en bekijken, maar ga dan zeker drie tot vier weken. Dan heb je op elke plek langer de tijd om meerdere hikes te maken, paard te rijden, van een zipline af te gaan of te gaan sandboarden bijvoorbeeld.

Onze route door Zuid-Afrika: deel 1
Dit is de totale route die wij hebben afgelegd.

Dit is deel drie van de route die wij hebben afgelegd.

Tijdens het lezen van deze blog(serie) raden we je van harte aan om onderstaande playlist aan te zetten om helemaal in de stemming te komen:

Van Addo Elephant Park naar Knysna

De zon zakt bijna weg wanneer wij het erf van Madison Manor op komen rijden en de bagage op onze rug mee naar binnen nemen. De rit duurde stiekem langer dan gedacht en daardoor hebben we geen lunchstop meer gemaakt. Dat hebben ze geweten; mijn trek in zoetigheid kan meteen worden gestild door de etagère gevuld met lekkere koekjes en cakejes. We gooien de openslaande deuren direct open en lopen over ons terras richting het zwembad en de rand van de tuin. Wat een uitzicht! We pikken de laatste zonnestralen mee die langzaam achter de bergen wegtrekken. De schemer zet in en razendsnel probeer ik dit mooie moment vast de leggen.

We ploffen neer op ons kitscherige bed en blijven daar minstens een half uur liggen. We zijn moe. De reis heeft ons zo ontzettend veel indrukken gegeven. We hebben zoveel gezien, geleerd, moeten verwerken. We zijn nu ongeveer op de helft van onze reis en het hakt er even in. Een warme, goede douche doet ons goed en we maken ons klaar voor het diner. Madison Manor regelt een busje waarmee we naar het centrum van Knysna worden gebracht. Ideaal. We bestellen een glaasje bubbels vooraf en drinken daarna nog een fles wijn bij Sirocco. Wat beter dan dat tijdens een dipje;-)? Rond 23:00 worden we opgehaald en weer netjes voor onze accommodatie afgezet. Niet veel later doezelen we in en slapen we héérlijk.

Walvistour en dolfijnen spotten

We ontbijten in alle rust en kletsen gezellig met eigenaresse Louise. We krijgen veel tips en ze boekt een boottour voor ons waarbij we walvissen gaan spotten. Na heel wat koppen koffie pakken we de auto naar het centrum. Daar melden we ons aan voor de walvistour en kunnen we niet veel later op de boot. Na verhalen over overgevende mensen twijfel ik om toch van de boot af te gaan (want grote angst), maar gelukkig blijken mijn 4 reispillen hun werk goed te doen. En wat ben ik BLIJ dat ik mee ben gegaan. Ik zie voor het eerst mijn allerliefste lievelingsdieren in het wild: dolfijnen. En daarmee is de tour voor mij al mooier dan ik had kunnen hopen. Ze blijven meters lang met ons meezwemmen en zo nu en dan verschijnt er ook een baby-dolfijn, smeltttt. Zittend midden op de oceaan met een steenkoude wind, warme zonnestralen en dolfijnen om je heen. Can you imagine? We zien aan het eind van de tour een walvis opduiken op zo’n 10 meter bij onze boot vandaan, maar zichzelf écht laten zien dat doet hij niet. Verder dan een glimp van zijn staart en zijn rug komen we niet en daarom zetten we na een minuut of 7 koers terug naar de haven.

Zeebenen en een wilde oceaan

Met lichte zeebenen kom ik van de boot en zoeken we samen naar een geschikt tentje voor de lunch. Die vinden we; check de salade op de foto hierboven! Met volle buik rijden we richting de Knysna Heads. De perfecte plek om te zien hoe de eb en vloed van invloed zijn op de lagune waaraan Knysna ligt. Het is absoluut een bezoek waard, de plek geeft je fantastische uitzichten en trakteert je op een mooie zonsondergang. Na een stevige wandeling en een gin-tonic is het tijd om een plek te zoeken voor het diner. Eten doen we deze avond bij Tapas & Oysters. Oesters of een ander stukje vis proeven is in Knysna bijna een must. De perfecte plek voor verse vis!

Voor 00:00 zijn we terug in onze kamer en plannen we onze volgende dag: Tsitsikamma it is. Nog voor Knysna ontwaakt zitten wij aan het ontbijt en heb ik een reservering voor de ‘jump experience’ op zak. Weet je wel, bij die allerhoogste brug van de wereld. Maar verder dan mijn zak komt deze niet. Ik zie mijn leven aan mezelf voorbij gaan en weer: dat is geen goed teken. Volgende keer beter, echt. Dus rijden we in een keer door naar Tsitsikamma. We hebben onderweg wat plaatselijke buien, maar wanneer we bij het natuurpark aankomen lijkt de zon zeer gewillig. Zodra de auto geparkeerd is gooi ik de deur open en ren ik naar de rotsen. EEN WILDE OCEAAN! De wind zorgt ervoor dat het ziltige water binnen no-time ook op mijn smaakpapillen zit. Wie gulzig is en snel wilt zien zal de full-experience ontmoeten. Het is waanzinnig.

Wandelen in Tsitsikamma en per toeval naar Swellendam

We gaan richting de wandelroute van ongeveer één uur en lopen via die weg naar de Storms River Hangbrug. Vanaf deze hangbrug heb je een gaaf uitzicht van de rivier die uitmondt in de zee. Wanneer je méér tijd te besteden hebt in Tsitsikamma, wat we je zeer kunnen aanraden (zelfs om hier een of twee nachten een huisje te boeken voor een overnachting), ga hier dan lekker op avontuur. Ga mee raften, ziplinen, surfen, kanoën of loop een lange wandeltrail van 4 of 7 uur.

Helaas zit die overnachting er voor ons niet in en vertrekken wij na de lunch richting Swellendam. Weer wat dichterbij de wijnstreek en kaapstad. Wanneer we hier aankomen is het wel héél Hollands weer. We worden overspoeld door dikke druppen. Het warme welkom van Wim maakt veel goed. Wanneer we onze spullen in de kamer hebben liggen en ik eigenlijk de thee aan wil zetten om warm te worden wordt er op de deur geklopt; ‘Rood wijntje?’ Daar zeggen we geen nee tegen. Na wat uitleg over de Bed&Breakfast en de omgeving wordt er voor ons gereserveerd bij een restaurant net om de hoek. Het is hier fijn! We overnachten in Babette Bed & Breakfast welke gerund wordt door een Nederlands stel. Per toeval zijn we hier terecht gekomen, maar zijn dat niet vaak de leukste plekken? Er stonden nog wat nachten ‘open’ en enkele uren van te voren hebben we deze plek geboekt.

Ik heb het al langer in mijn hoofd zitten, maar na deze ervaring weet ik het zeker: ik wil ook een Bed&Breakfast runnen! Na een goed diner val ik in slaap en droom ik van ons eigen plekje..

Walvisen spotten bij Koppie Alleen in natuurreservaat De Hoop

We krijgen een heerlijk ontbijtje met eitjes en fruit wat ons voldoende energie geeft om op pad te gaan. We rijden met de auto naar natuurpark De Hoop waar we fietsen huren om alles te verkennen. Maar: fietsen huren terwijl het park bedolven is onder gaten door de harde regenval, geen goed plan. Fietsen op een mountainbike met een panty aan, geen goed plan (zie ladder op de foto). Hoewel ik de hilariteit er nog van in kan zien wisselen we de fietsen na een tocht van twee uur toch maar in en pakken we de auto om het natuurreservaat verder te verkennen en rijden we naar ‘Koppie alleen’.

Bij Koppie alleen kun je tijdens het walvisseizoen welke van juli tot en met november duurt véél walvissen spotten. Met de zon op onze snoet een verrekijker in de ene hand en de camera op statief aan de andere kant staan we als kapers op de kust en wachten we rustig af. Na een minuut of 10 zien we er een hoop! Om en om komen ze rustig omhoog. Ze verhuizen van links weer naar rechts, komen naar voren en zijn binnen no-time verder de zee in. Wat geweldig om dit te zien! We zijn de enige aanwezig op dit punt en genieten in pure rust van de intense schoonheid die Zuid-Afrika ons laat zien.

Wijn proeven in Stellenbosch

Na wederom een smakelijk ontbijt pakken we onze backpacks weer in en brengen ze naar de auto. Tijd voor de volgende bestemming: Stellenbosch. Hoewel we onze hele reis nog géén slechte wijn hebben gehad tijdens het eten, zijn we toch erg benieuwd naar deze wijnstreek. Wanneer je het over Zuid-Afrika hebt worden Wildlife, natuur, eten, Kaapstad en de verschillende wijnstreken toch wel in een adem genoemd. Dat willen we met eigen ogen zien en proeven! We pakken de bergpass als we van Swellendam naar Stellenbosch rijden. We stoppen regelmatig om wat foto’s te klikken. Hoe dichter we bij onze bestemming komen hoe warmer het wordt. Het kwik loopt op van een graad of 6 naar 30, woe!

Net na de middag parkeren we de auto bij resort Zorgvliet. Bij Zorgvliet kun je overnachten in luxe kamers, overnachten in een huisje, trouwen, wijn proeven en heerlijk picknicken op een veldje dat daar speciaal voor gereserveerd is op het enorme landgoed. We hebben honger en kunnen ons een slechtere middag bedenken dan genieten van eten en een wijntje op een grasveld in de zon. We bestellen een picknickmand met een fles koude, witte wijn. We zoeken ondertussen een plekje op het gras en worden al vrij snel geroepen dat alles klaar is. Mocht je in Stellenbosch zijn, verblijven of er doorheen rijden dan is deze picknick écht een aanrader.

Bij onze accommodatie krijgen we ook een voucher voor een wijnproeverij van vijf verschillende wijntjes. Na de picknick lopen we daarom naar het volgende gebouw waar we onze bonnen inwisselen voor glazen wijn. Lichtelijk teut (hik) is het rond vijven tijd om naar de kamer te gaan en ons te douchen en om te kleden voor het eten. Net wanneer je denkt dat de reis niet mooier of anders kan worden krijgt hij toch weer een andere wending. Elk deel van Zuid-Afrika is zo verschillend en zo mooi op zijn eigen manier. We raken niet uitgepraat over alle indrukken en kunnen ons niet voorstellen dat we binnen vijf dagen alweer terug zitten in het vliegtuig naar NL.

Onze route door Zuid-Afrika: deel 3

Babylonstoren en eindbestemming Kaapstad

We worden wakker door de zonnestralen die naar binnen schijnen in de kamer. Tijd voor het ontbijt! Het kost wat moeite om na redelijk (veel) wat wijntjes op te staan, maar het programma van vandaag tovert direct een glimlach op ons gezicht. Een bezoek aan Babylonstoren en eindbestemming Kaapstad. Babylonstoren is een van de oudste Nederlandse farms waar groente en fruit geteeld worden. Je kunt hier een hele middag zoet zijn als je door de prachtige tuinen wandelt, wijntjes proeft en goed luncht bij Greenhouse. Als je luxer wilt lunchen of dineren maak je van te voren een boeking bij Babel. Overnachten is hier óók mogelijk, wat ons heel tof lijkt, maar boeken (ver) van te voren is noodzakelijk!

We dwalen door de tuinen, krijgen sproeten op ons gezicht door de stralende zon en weten net op tijd het laatste tafeltje bij The Greenhouse te bemachtigen voor de lunch. Uiteraard kan ik Afrika niet verlaten zonder een kookboek. Die kopen we hier in een van de winkeltjes en nemen ook direct een flesje rood mee voor thuis. Gaat Zuid-Afrika toch een beetje mee naar ons huis, dat is fijn.

Aan het eind van de middag is het zo ver, we rijden naar onze allerlaatste bestemming van deze reis, Kaapstad. Maar daarover vertel ik jullie alles in het allerlaatste deel, deel 4 van onze Zuid-Afrika reis.

Ik hoop dat ik jullie door beelden en woorden mee heb kunnen nemen in het waanzinnige dérde gedeelte van de Zuid-Afrika reis. Mocht je vragen hebben of gewoon wat meer informatie willen. Laat het mij dan zeker weten in de comments. Lees hier meer over deel 1, deel 2 en het laatste stuk, deel 4 van de reis.

Wil je mij volgen tijdens mijn reizen? Extra tips voor fijne restaurantjes en cafeetjes zien? Mijn keukenavonturen bewonderen en een kijkje achter de schermen in ons every day life krijgen? Volg mij dan via Instagram.